Sazinies ar mums
				lv				
Sazinies ar mums

E-komercijas nākotnes prognozes. Kas mūs sagaida tuvāko gadu laikā?

E-komercija /

Desmit no tendencēm, kuras industriju ietekmē jau tagad un tuprinās mainīt iepirkšanās paradumus turpmākajā piecgadē.

1. Covid-19 un iepirkšanās tiešsaistē
To, kā pandēmija skāra ekomerciju Latvijā, varējām, tā teikt, ar neapbruņotu aci novērot šī gada martā. Pirmkārt, strauji palielinājās interese par interneta veikaliem. Otrkārt, cilvēki biežāk tajos pirka pirmās nepieciešamības preces un turklāt lielos daudzumos. Līdz ar to veikalu noliktavas tukšojās ātri un iegūt savu piegādes laiku pēkšņi kļuva tikpat grūti kā nopirkt biļetes uz JRT izrādēm. Aktuālas kļuva drošas bezkontakta piegādes. Taču visvairāk pandēmija ietekmēja biznesus, kas līdz šim tikai apsvēra vai pat nebija vēl apsvēruši pārdot savas preces internetā. Piedāvājumu klāsts tiešsaistē strauji paplašinājās, jo daudziem uzņēmējiem tas kļuva par izdzīvošanas jautājumu.
No ekomercijas viedokļa, protams, lielākās pārmaiņas ir tajā, ka īsā laikā palielinājās to cilvēku skaits, kuri ir gatavi iepirkties internetā. Pamēģinājuši vienreiz, tie izbauda tiešsaistes veikalu bonusus, piemēram, laika ietaupījumu. Rodas jauni paradumi, piemēram, pasūtīt pārtiku veselai nedēļai. Tāpēc jāteic, ka šis bijis straujas attīstības brīdis ekomercijai, jautājums tikai – kā noturēt pircējus.

2. Vairāk pirkumu no mobilajiem telefoniem
Tendences rāda, ka tiešsaistes pirkumus cilvēki arvien vairāk veic no mobilajām ierīcēm, pēc Statista datiem 82% ASV iedzīvotāju vismaz reizi dzīvē ir kaut ko nopirkuši ar telefona palīdzību. Visvairāk šādu pirkumu cilvēki veic brīvdienās (OutBox), jo tajā laikā viņi retāk atrodas pie datora. Vēl interesanti dati vēsta, ka trešdaļa pircēju, atrodoties veikalā, pārbaudīs preces aprakstu un cenu mobilajā telefonā (Invesp). Bet pēc Google datiem, 62% cilvēku, kuriem nav patikusi kādas vietnes mobilā versija, pie šī uzņēmēja vairs neiepirksies. Un 32% lapu aizvērs ciet, ja tā neielādēsies 1 līdz 3 sekunžu laikā.
Šādus datus varētu uzskaitīt bezgalīgi, bet visi kā viens tie vēsta – ir jāiegulda ērtā un ātrā vietnes mobilajā versijā vai jāveido aplikācija, atkarībā no projekta mēroga. Mobilās ekomercijas pīrāga gabals kļūst arvien lielāks un lielāks.

3. Palielinās B2B ekomercijas apgrozījums
Lai arī B2C (bussiness to consumer) ekomercijas apjomi strauji pieaug, B2B (bussiness to bussiness) tos ir jau ir krietni apsteidzis. Globāli B2B apgrozījums ir divreiz lielāks nekā B2C, pēc Forrester prognozēm 2023. gadā tas sasniegs 1,8 triljonus dolāru.
Komersanti dod priekšroku ērtībām, ko sniedz ekomercija – automatizēta pirkumu veikšana, tiešsaistes katalogi un ietaupītais laiks.

4. Omnichannel Retail jeb pārdošana visos kanālos
Moderna mārketinga stratēģija iekļauj konsekventu un vienotu pārdošanu dažādos tiešsaistes, kā arī tieša kontakta kanālos. Ideāli, ja tie viens otru papildina un atrodas mijiedarbībā, bet pats svarīgākais – lai pircējam rodas šī vienotas komunikācijas sajūta. Sākot ar iespēju savu interneta pirkumu izņemt veikalā un beidzot ar to, ka mājaslapā salikts iepirkuma grozs sasinhronizējas ar mobilo aplikāciju un pirkumu var pabeigt jebkurā no šiem kanāliem.
Jau minējām datus par to, cik daudz cilvēku, atrodoties veikalā, pārbauda šī zīmola mājaslapu vai aplikāciju. Pircēji pierod pie tā, ka viens pārdevējs viņiem ir pieejams visās platformās, un ar to ir jārēķinas.

5. ROBO – research online / buy offline – apskati internetā / pērc veikalā.
Šī ir viena no omnichannel retail iezīmēm, kas ir parāda to, kā mainās pircēju paradumi un cik smalki mārketinga speciālistiem tajos ir jāiedziļinās. Bijām pieraduši pie tā, ka cilvēki nāk uz veikalu apskatīt preci un pēc tam pasūta to internetā. Bet tendences rāda, ka šobrīd kustība darbojas arī otrā virzienā. 2019. gada Forbes pētījumā 81% aptaujāto atzina, ka pirms pirkuma veikšanas preci meklē tiešsaistē. Klients vēlas būt informēts pirms lēmuma pieņemšanas, taču svarīga ir arī fiziskā klātbūtne – apskatīt pirkumu un konsultēties ar pārdevēju.

6. Norēķināšanas ar kriptovalūtu
Šobrīd 5,5% interneta lietotāju ir kriptovalūta (Divante) un līdz ar to arī vēlme ar to norēķināties. Salīdzinoši cipars varbūt nav liels, taču tas kļūst svarīgs, ja pārdošana notiek globālā mērogā, it sevišķi uz specifiskiem reģioniem, kur vietējā valūta ir nestabila. Tiek lēsts, ka vislielākais kriptovalūtas apgrozījums šobrīd ir Dienvidāfrikā, Taizemē, Indonēzijā, Vjetnamā un Brazīlijā. Lai arī šajā jomā joprojām valda gana daudz neskaidrību, lielas investīcijas tajā iegulda tādi lielie spēlētāji kā Facebook, Mastercard un PayPal.
Katrā ziņā globāla mēroga projektiem iesakām sekot līdzi attīstībai un būt gataviem. Piemēram, airBaltic gadījumā norēķini ar bitkoinu nostrādāja kā labs sabiedrisko attiecību gājiens, lai gan ar ieviešanu gāja ne tuvu tik gludi, kā bija plānots.

7. Produktu abonēšana
Lūk, šis ir jauns veids, kā realizēt attiecības ar pastāvīgajiem pircējiem un pat iegūt jaunus. Iespēja produktu abonēt ir izdevīga abām pusēm. Klientam nav jāatceras katru reizi veikt pasūtījumu, bet pārdevējam tas ir prognozējams ienākums. Psiholoģiski pircējam paciņas saņemšana iedarbina smadzenēs tos pašus procesus kā saņemot apbalvojumu vai dāvanu – tas ir patīkami tikpat pat tad, ja viņš pirkumu ir veicis pats. Turklāt iespēja, ka klients neatcels abonēšanu, ir daudz lielāka, nekā tā, ka viņš pats veiks pirkumu atkārtoti.
Ekomercijai tas nozīmē jaunu sistēmu radīšanu, kas apkalpo atkārtotas transakcijas un automatizē produktu izsūtīšanu un grāmatvedību. Produktu abonēšana lieliski darbojas, piemēram, tādās jomās kā skaistumkopšana, kur ir paredzams produkta lietošanas periods.

8. Personalizēta pircēja pieredze
Ekomercijā konkurence ir liela gan globālā, gan vietējā mērogā. Ar ko atšķirsies tieši tavs veikals? Personalizācija ir labs veids, kā uzrunāt pircēju, radot iespaidu, ka šis produkts ir domāts tieši viņam. Arvien vairāk pārdevēju savu digitālo stratēģiju būvē uz pieejamiem datiem par potenciālajiem un esošajiem klientiem – viņu paradumiem internetā, iepriekšējo pirkumu uzskaiti, demogrāfiju, personīgajiem datiem, kurus viņš jau nodevis pārdevēja rīcībā, un līdzīgu auditoriju analīzi.
Šobrīd aktuālās ekomercijas personalizācijas tehnikas ir: auditorijas segmentēšana (piemēram, jaunie un pastāvīgie klienti); datu ievākšana no visiem pārdošanas kanāliem (arī no fiziskā veikala); to pircēju uzrunāšana, kuri kāda iemesla dēļ ir pametuši iepirkuma grozu, piemēram, piedāvājot papildu atlaidi; cenu un atlaižu atšķirības dažādiem auditorijas segmentiem un automatizētas retārgetinga sistēmas.

9. Virtuālās un papildinātās realitātes paņēmieni produkta atrādīšanai
Šī ir joma, kurā patiesībā nepārtraukti norit dinamiska attīstība. Ir pietiekoši daudz produktu, kuriem digitālā vide ir izaicinājums – visvairāk tas skar apģērbu un aksesuāru industriju. Savukārt, attīstoties virtuālās realiātes tehnikām, kļūst arvien vienkāršāk ievest tādu opciju kā, piemēram, ar webkameras palīdzību piemērīt brilles. Amazon un Ikea radījuši iespēju apskatīt, vai iecerētā dīvāna izmērs atbilst dzīvokļa parametriem un kā tas iederēsies interjerā.
Protams, izstrāde joprojām ir visai darbietilpīga un dārga, tomēr esam beidzot nonākuši tiktāl, ka ir pārdevēji, kuriem šāda investīcija var atmaksāties.

10. Videi draudzīga ekomercija
Jomu ietekmē ne tikai tehnoloģiskā attīstība, bet arī citas globālas pārmaiņas pircēju domāšanā, un viena no tām ir ilgspējīga saimniekošana. Videi draudzīga iepakojuma ieviešana preču nosūtīšanai var kalpot kā labs mārketinga paņēmiens, uzlabojot zīmola tēlu. Turklāt neaizmirsīsim, ka tas nav tikai tukšs triks – tas patiešām ir labs darbs un solis, kura speršana, ceram, drīzumā kļūst par normu.

Raksti

Facebook mainās: Kā izmaiņas ietekmēs lietotājus? Skatīt vairāk
LIETAS, KAS RAKSTURO SLIKTAS MĀJASLAPAS Skatīt vairāk
MĀJAS LAPAS RESPONSĪVAIS DIZAINS – NEPIECIEŠAMĪBA VAI LIEKA IZŠĶĒRDĪBA? Skatīt vairāk
BIZNESS SOCIĀLAJOS TĪKLOS: ICONCEPT CEĻVEDIS Skatīt vairāk
CIK MAKSĀ MĀJAS LAPAS IZSTRĀDE? Skatīt vairāk
VAI ZINI, KO PATIESĪBĀ SIMBOLIZĒ BMW, AMAZON, LG UN CITU POPULĀRU ZĪMOLU LOGOTIPI? Skatīt vairāk
Mājas lapu izstrādes cena Skatīt vairāk
Mājaslapas responsīvais dizains – vēlreiz par svarīgāko Skatīt vairāk
Kas jauns mājaslapu izstrādē? Tendences 2020-2021 Skatīt vairāk
Gatavojos uzsākt biznesu. Vai man ir vajadzīga mājaslapa? Skatīt vairāk
Skatīt vairāk

Kontakti

Satekles iela 2c, Rīga, Latvija, LV-1050

+371 67 288 887

info@iconcept.lv © SIA iConcept 2021

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes (cookies). Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.

Pāriet uz rīkjoslu